8 Mayıs 2010 Cumartesi

Hayal, Oyun, Edebiyat


Hayal; gerçeklerden daha çekici olan, kurulan, yalnızca sizin isteklerinize göre şekillenen...

Oyun; sıkıldığınız an yardımınıza koşan, kimi zaman yalnız, kimi zaman iletişim kurarak yaptığınız faaliyet.

Edebiyat; okulda pek de hoşlanmadığınız bir dersin adı, kelimelerden bir dünya yaratma sanatı...

Bu üç kelimenin bir araya geldiği bir eğlence biçimi var. "Role Play Game" yani rol oynama oyunu. Kısaca açıklamak gerekirse; bir dünya kurgulayıp, o kurgunun içine girmek, kurguyu başkalarıyla da paylaşarak karşılıklı etkileşimle daha da geliştirmek...

Rpg bir oyun şekli. Farmville gibi facebook oyunlarına benzemediği gibi online savaş ya da strateji oyunlarına da benzemiyor. Bu oyunda bir şeyler alıp satmak, para biriktirmek, anlamsızca sağa sola tıklamak, bir yandan sohbet ederken diğer yandan sohbet ettiğin kişinin oynadığı karakteri öldürmek, hatta online oyun severlerin tabiriyle 'adam biçmek' ya da 'adam kasmak' gibi bir durum yok. Bu oyunun da hırs yapanları, fanatikleri yok değil tabi ki... Ama rpg de hırs yapmak demek yarattığın karakterin daha iyi rpler yapmasını sağlamak demek. Daha iyi betimlemeler yapmak, anlatım bozukluklarını minimuma indirmek, kelime hazinesini güçlendirmek, düşündüğün şeyi daha net ifade edebilmek demek.

Bu oyunu genellikle fantastik kurgu edebiyatına gönül vermiş insanlar oynuyor. Bu noktada ismi değişip frp oluyor sanırım (fantastik role play); ama ben o kısmına değinmeyeceğim. Hayal kurmayı seven insanlar oynuyor. Gelişmiş bir hayal gücü demek ayrıntıları tasarlayabilen farklı bir beyin, yani gelişmiş bir zekâ demek. Aynı zaman da doğru kelimeleri doğru yerde kullanmanız, doğru ifadeleri seçebilmeniz ve akıcı bir dil kullanmayı öğrenmeniz gerek. Kısacası bu aktivite edebiyatınızı da geliştiriyor. Üstelik karşılıklı eğleniyorsunuz. Kendi dünyanıza misafir kabul edebiliyor başka bir hayatın nasıl olabileceğini tecrübe edebiliyorsunuz. Kontrol sizin elinizde, fantastik öğeler önplanda olsa da aslında oldukça gerçekçi bir iş yapıyorsunuz. Hayal kuruyor olsanız da kendi içinde mantık kurgusu sağlam hayaller oluyor bunlar. Başkalarının küçük çaplı müdahalelerine izin vererek aslında yapıcı eleştiriyi de öğreniyorsunuz.

Ben rpg oyunlarının internette oynanabilecek en yararlı oyunlar olduğu ya da zararından çok yararı olan oyunlar olduğu düşüncesindeyim. Kendim de oynuyorum ve çekinmeden söyleyebilirim ki hoşuma da gidiyor.

Rpg oyunlarına ilk başladığım site bir anime çizgi filmi olan ‘Basilisk’in sitesiydi. Daha çok paylaşım platformu gibiydi o site; ama bir yandan da karakter oluşturuyor, düello ağırlıklı rpler yapabiliyordunuz. Rp düello üzerine kurulu olduğu zaman ben pek keyif almıyorum, alamıyorum aslında. Yarattığım karaktere üstünkörü bir kurgu yazamıyorum ne yazık ki. Yalnızca düello yapmaktan çok daha fazlasını kuruyorum ve paylaşamayınca sıkıntılı bir durum oluşuyordu.

Kardeşim online oyun tutkunudur. Ben ise o oyunların bağımlılık olduğunu ve hiçbir işe yaramadığını savunurum. Yabancı dilini geliştiren birkaç arkadaşım var onları tenzih ederim; ben evde asalak gibi bilgisayara bağımlı yaşayan, bilgisayar başında örümcek bağlayan diğerlerinden bahsediyorum. Kardeşimin de o asalaklardan biri olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini görünce rpg ile tanıştırdım kendisini. Nitekim epey hoşuna gitti. Online oyun bağımlılığından kurtulup role play oyunlarına yöneldi.

Harry Potter’la ilgili rp sitelerinden birini kardeşim sayesinde öğrendim ben. Pikniğe gittiğimiz bir esnada “ Abla bir site var, Harry Potter’la ilgili ama içinde Harry yok daha ilerisine yönelik bir kurgu var. Okul yeni açılacak; sen de gelsene… Tunç ve ben kaydolduk sen de gel ne olur… Hem bir yetişkin olursa ailede, malikâne alabiliyoruz…” dediğinde olmazlandım önce bakarız ya dedim bir inceleyeyim… Bir hafta falan inceledim sanırım, sonra tamam dedim yapalım bakalım nasıl olacak. Vallahi be yalan söyleyeyim güzel oldu! Ama tam alıştım, kurguyu oturttum her şey süper gidiyor falan derken; pat, site kapanıverdi! Sonra geri açıldı ben yine aynı karakteri biraz daha farklı bir kurguyla oluşturdum; hooop site yeniden mort!

Şimdilerde yeniden açıldı site (www.harrypotter-rpg.net) yine oluşturdum ben karakterimi: Blaze Paritburn. İyi de gidiyor gibi ama belli olmaz tabi bakarsın yine kapanır; çok da alışmamak lazım… Zira ben her kapanışında üzülüyorum; artık nasıl kaptırıyorsam kendimi…

Bir romanda nasıl kendini karakter yerine koyuyor, hayal kuruyorsan rpde de durum bu. Farklı olarak burada dünyayı sen yaratıyorsun; sınırların var tabi dünyanı bir çerçeve içinde tasarlamalısın (yıl 2035miş mesela). Ama karakterine pek dokunmuyorlar.

Geçen gece, uykuya dalmadan önce kurduğum hayalleri dikkatli bir şekilde düşündüm bir an. Fark etim ki kendimle ilgili değil Blaze ile ilgili hayal kuruyorum… Bir yandan iyi bir yandan kötü… Gerçek hayatın içindeki ‘ben’i hayaller dünyasında yaşamaya mahkûm etmektense zaten hayal olan bir karakteri kendi gerçekleriyle yüzleştirmek mantıksız sayılamayacak bir seçim. Ama diğer yandan da kendini kurgulamaya fazla kaptırmak gibi…

Yarattığım karakterin bugünü ve geçmişi üzerine hikâyeler yazdım; daha doğrusu birbirine bağlantılı 3 hikâye yazdım. Kurduğum hayallerden çıktı tabi bu hikâyeler. Site içerisinde karakterlere ait adam gibi profiller ve karakter günlükleri olsa yayınlayacağım hikâyeleri. Lakin yok işte! Lejanta, yani karakter kartına, hikâyeleri yazsam diyorum; ama sığmaz biliyorum. Bir de ‘mesaj kasma’ diye bir kavram türemiş; haybeye, ota, b.ka mesaj yazıp mesaj sayısını arttırıyorlarmış. Tek amaç sayı fazlası… O da işte büyü gücüydü, paraydı, hissiyattı falan gibi zatturu zutturu şeylere etki ediyor. Gerçi insanın tamahkâr hırsları işte, ha farmville’de hile yapıp level atlamaya çalışan zihin ha rpde boşa mesaj atıp başlık kirleten ama kendi level atladığını düşünen zihin; bence zerre fark yok arada. Buyursun devam etsin tabi yapanlar; ama benim kendilerine de yarattıkları karaktere de saygı duymamı beklemesinler. Hakkınla alacağına güvenemeyip ne diye hile yapıyorsun ki? Diğerlerinden sayıca fazla olmak sana üstünlük mü kazandırıyor? Benim gözümde öküzün dik alası oluyorsun, tabi bunu üstünlük sayıyorsan öküzlerin en öküzü sıfatını veririm sana o ayrı…

Hikayeleri yayınlamak için ayrı bir blog mu açsam bile diyorum… Yalnızca rp için açmam da kurgu ve hikayelerim üzerine olur; rpciler takip eder şimdilik, sonra bir de bakmışım ki başka hikayeleri de yayınlıyorum farklı farklı insanlar okuyor… Fena fikir değil aslında ya… Böylece herkese ayrı ayrı hikayeyi atmaya; ya da 22 sayfayı hangi başlıkta nasıl yayınlarım diye düşünmeye gerek kalmaz!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder